onsdag den 4. december 2019

4. december

Kirkegården

December og advent er for mig også minderne og tankerne til de, som var. Derfor er det en del af juletraditionen hos os, som hos mange andre, at besøge kirkegården og mindes.


Mange mennesker har det svært med kirkegårde, men sådan har jeg det slet ikke. Jeg kan godt lide kirkegårde. Vel kan det være sorgfyldt og trist, men det kan også være fyldt af taknemmelighed og glæde over det, som var. For mig er kirkegårde fyldt af levet liv.


Sorg er kærlighedens pris - derfor er det godt give plads til begge dele - og det er der plads til på kirkegården.


Mit faste job er at dække mine svigerforældres gravsted med gran til advent. Det er en højt skattet 'pligt', som jeg hvert år nyder. Det gør godt at stå og nørkle med gran, mens jeg mindes.


I år har min udfordring været smerter i knæet. Det er ikke en mulighed at ligge på knæ og skabe kunstfærdige mønstre i gran. Så der måtte tænkes anderledes.


Jeg så en DIY-film på facebook, hvor man stak gran i hønsenet og lavede de fineste dekorationer på den måde. Den teknik har jeg brugt. Jeg fik min bondemand til at sætte et bord op i garagen og til at hente gran - og så gik jeg i gang.


Det fungerer super! Mit 'grantæppe' passede perfekt til gravstedet - og det var nemt! Det kunne godt laves mere sirligt, det må være planen til næste år.


Det er godt at sætte flueben ved dette - det var en fin dag med høj sol og frost i luften - en god dag til kirkegårdsbesøg.




 
 
 
 
__________________________________
 
 
 
 
Lågen i morgen gemmer på smukke juleblomster
 


6 kommentarer:

  1. Smukt pyntet - dejligt med tid til minder, dem tager jeg frem på mine gåture.
    Smart måde at gøre det på, når du stadig har smerter i dit knæ. Hvor er det træls for dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gåture er også fremragende til at lade tankerne vandre! Det var overraskende nemt med hønstråden, og jeg er godt tilfreds med resultatet. Jeg har i dag fået tid til nye reservedele i knæet - så fra midt i februar skulle det gerne blive bedre!

      Slet
  2. Det var vel nok en smart måde. Og endda et meget smukt resultat.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth. Det er virkelig smart og nemt at håndtere. Jeg er efterfølgende blevet lidt bekymret for rust, måske skal man bruge noget plastichegn i stedet? Jeg må lige omkring kirkegården og tjekke op på det!

      Slet
  3. Jeg er blevet mere og mere vild med kirkegårde som jeg er blevet ældre.
    Nu hvor vi har mistet mormor er det blevet anderlede. AA og jeg går ofte ture, holder picnic
    sammen med "mormor" og bare nyder stille stunder.
    Vi har også buketter med som vi ligger på en grav der ser alene g forladt ud.
    Kan slet ikke bære når et gravsted er forfaldent.
    Det er en mega god ide du har vist med det net. Det vil jeg gøre næste år.

    God dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det hyggeligt med picnic og gåture - og hvor er det sødt af dig at lægge buketter på alene-grave. Det er vist en rigtig Charlotte-ting :-) Nettet fungerer forrygende - nemt!

      Slet