søndag den 9. februar 2020

Buketten uge 6 og stormsikring

Jeg har været i skoven for at finde det grønne til ugens #projektbuket2020. Man kan finde det skønneste blåbærris, hvis man ved, hvor man skal lede. De er rigtig fine i buketter her i vintermånederne. Ofte bliver de brugt sammen med tulipaner, men de er også fine sammen med andre blomster.


Her har jeg plukket lidt juleroser og sat sammen med blåbærrisene - enkelt og næsten skulpturelt. Nogen gange har blåbærris i naturen brune spidser, men i år er de ualmindeligt fine og grønne.


Jeg kan næsten ikke nænne at plukke juleroserne, men de kommende dages regn og blæst vil nok slide dem i stykker, så kan jeg jo ligeså godt nyde dem lidt inde.

#projektbuket2020 er en lille udfordring jeg deltager i på Instagram. Det går ud på at plukke en lokal buket hver uge året rundt i naturen og haven. Det handler om bæredygtighed og klima, men for mig også om at være bevidst om og se de mange muligheder haven og naturen giver. Du kan se nogen af mine andre bidrag her uge 2 og uge 3. Du kan også følge #projektbuket2020 på Instagram. Der er rigtig mange fine bidrag.

________________________
 
 
Vi bereder os på storm - det er faktisk allerede godt begyndt. Diverse løse genstande er sikret, og døre og vinduer forsvarligt lukket. Vinden er i syd, og det er bekymrende i forhold til drivhuset, som ellers står i læ fra 3 sider, men altså ikke fra syd. Det er lige ud til åbne marker. Bondemanden har dog venligst udlånt stormsikring til mit dejlige hus.
 


En vindbryder er kørt i stilling - så håber vi, at det kan være medvirkende til at drivhuset bliver stående. Det er nu alligevel lidt handy med store maskiner - og gyllevognen holder jo alligevel søndag :-)

13 kommentarer:

  1. Jeg håber, det hjælper, det er ikke godt, hvis dit kære drivhus bliver ødelagt i stormen.
    Her er det også meget voldsomt nu, og regnen står ned. Det er bedst at holde sig inde i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ret voldsomt derude nu - forhåbentlig sker der ikke store skader. Mit drivhus står endnu :-)

      Slet
  2. Sikke en køn buket! Og nu siger jeg noget dumt, men jeg anede altså ikke, at man kan finde blåbær i danske skove. Vi har ikke blåbær i skovene heromkring, og det er mest noget, jeg forbinder med Sverige. Men nu blev jeg altså lige lidt klogere :-)
    Jeg håber, at stormsikringen virker, og at drivhuset overlever uden knuste ruder!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Melder alt vel her! Om det var stormsikringen, der gjorde det, ved jeg ikke, men drivhuset står i god behold. Egetræet har smidt nogen store grene i haven, og en mur er revnet i laden - det er de eneste skader, jeg har set indtil videre, men jeg har ikke været hele vejen rundt. Der var godt nok gang i den!
      Blåbær findes mange steder, men de gør ikke meget væsen af sig nu, så man overser dem nemt. Disse står de i mindre grupper i skovkanten.

      Slet
  3. Flytbar stormsikring, smart. Forhåbentlig kan den sikre drivhuset. Her har det godtnok blæst en halv pelikan med regn indimellem. Men absolut ikke noget sammenlignet med stormen 99. Den kom fra samme vindretning. Men vi får at se i morgen når det lysner hvor meget der rodet rundt. Jeg fnes godtnok lidt da de i tv2 fortalte der var væltet 10 !! træer på Fyn... Æhh,, i 99 væltede der i tusindvis måske millionvis.
    En sød buket fin og enkel. Jeg har aldrig tænkt på blåbær ris som buketpynt. Af eneller anden grund har jeg altid opfattet dem som meget små og pjusket.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var heldigvis ikke så slemt som orkanen. Sjovt - under orkanen kom vinden fra en anden retning her - den var i nordvest. Da lå vi i læ og mærkede det ikke så slemt. Men orkanen fældede hundredvis af træer over vores vej og spærrede os inde - i går væltede der ikke noget over vejen. Men medierne kan hurtigt blæse det op.
      Blåbærris er rigtig fint i buketter, synes jeg. De kan plukkes ret lange, men det nederste af grenene er brunt, så det skal helst under bindingspunktet eller ned i vasen :-)

      Slet
  4. Svar
    1. Det holdt! Vi havde minimale skader af stormen - en revnet gavl og et plankeværk, som mistede et par brædder. Begge ting er udbedret, så nu er der kun oprydningen af grene i haven....

      Slet
  5. Det var godt bondemanden have en stabil vindbryder klar så det ikke gik ud over drivhuset. Den værste storm der har været er nok den i medierne :o) Jeg var ude med Alma i den og det eneste hun lettede var ben :o) men vi var godt nok våde begge to.
    Hilsner fra Linda

    Ps Fin Buket :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - her stormede det ret meget, men heldigvis gik det ikke så galt. Og regn har der været så rigeligt af - dejligt at solen skinner i dag.

      Slet
  6. Jeg kan rigtig godt lide buketten: Smuk og enkel.
    Det er godt at høre, at den mobile stormsikring virkede :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også godt lide kombinationen af blåbærris og juleroser - begge dele kommer til deres ret. Ja, heldigvis virkede stormsikringen efter hensigten :-)

      Slet
  7. Do you understand there's a 12 word phrase you can speak to your partner... that will induce deep feelings of love and instinctual appeal for you buried within his heart?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, worship and look after you with his entire heart...

    ===> 12 Words Will Fuel A Man's Desire Instinct

    This instinct is so hardwired into a man's brain that it will make him try better than ever before to make your relationship as strong as it can be.

    Matter of fact, fueling this powerful instinct is so mandatory to getting the best ever relationship with your man that once you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You will immediately find him open his soul and heart to you in a way he haven't expressed before and he will perceive you as the only woman in the galaxy who has ever truly tempted him.

    SvarSlet