lørdag den 8. februar 2020

Glædesdepoter

Jeg tror, det var hos Tante Grøn, jeg første gang stødte på udtrykket glædesdepoter. Tanten kan en hel masse med ord, og her ramte hun i den grad også plet! For det er jo det forårsløg er - depoter af glæde. Det meste af året ligger de i depot, gemt af vejen under jorden, men på det tidspunkt, hvor vi trænger allermest til det midt i den grå vinter, begynder de at sprede glæde med deres grovilje, farver og mangfoldighed. Og det er lige nu - nu kan vi bruge løs af glædesdepoterne - de afløser hinanden i en lind strøm.
 

Nu er der også dukket krokus op hos mig! I al fald et par stykker er begyndt at vise farve. De springer ikke ud i dag, for det er hundekoldt, og det lægger op til meget blæst.


Jeg har også disse, som altid er underligt nøgne - der kommer ingen blade. De står dumt i græsplænen, og jeg tror, de stammer fra en løgblanding, jeg engang fik af nogen hollandske gæster. Da området blev lagt om, er de blevet skubbet rundt.

 

Hyacinterne fra julens opstillinger er også godt på vej - dem har man glæde af i mange omgange.



Der er liv og glade dage i potterne. Jeg har været ved at fjerne koglerne, som lå og pyntede øverst, så spirerne kunne få fri bane.



De fleste af de store krukker står her på den overdækkede terrasse. Det ser de ud til at være godt tilfredse med, der er gang i dem alle sammen.

Der er altid fuld valuta for anstrengelserne, når man lægger løg i krukker. I efteråret synes foråret langt væk, og man skal lige tage sig selv lidt i nakken, for at få sat de løg. Men derefter går det helt af sig selv. Man glædes over de der krukker, når man ser de første spirer - når man ser den fart, spirerne skyder - når de første knopper viser sig og når de står i fuldt flor. Det er i sandhed glædesdepoter!


Hvis du har mod på mere fra Tante Grøns univers, kan du følge hende på Instagram @tantegroenshave. Hun har også skrevet én af mine yndlings havebøger 'Cottagehave - Tante Grøns haveunivers' - den kan bestemt anbefales, hvis du ligesom jeg har hang til frodig have og leg med ord.




P.S. I denne måneds Isabella opdagede jeg, at @fredes_have er nævnt i en lille notits med billede - wiii, sikke glad jeg blev!



7 kommentarer:

  1. Det er et rigtig godt ord, for lige så meget, jeg hader at lægge løg, lige så meget glæder jeg mig i foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig! Det er ikke det sjoveste at lægge løg, men hvor det dog lønner sig!

      Slet
  2. Glædesdepoter er det i sandhed og jeg husker godt Tantens ord.
    Vi kan ikke få for mange depoter, vel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, de er bestemt gode at have, de depoter ;-)

      Slet
  3. Ja det er glædesdepoter, men jeg mener oprindelig, at det er Hanne, der fundet på det. Hanne i haven hed hendes blog, desværre døde hun, men med hendes sygdom havde hun virkelig brug for glædesdepoter. Ok hun kaldte dem lykkedepoter http://hanneihaven.blogspot.com/2013/10/lykkedepoter-jeg-gik-vist-lidt-amok.html
    Jeg har lignende crocus i græsplanen, jeg tror, det er nogle, der sår sig selv, jeg har i hvert fald ikke sat nogle, der hvor de kommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker godt Hanne - hun døde, da jeg lige var startet med at interessere mig for blogs, tror jeg. Jeg har ikke fulgt hendes blog. Lykkesdepoter er nu også et fint ord.

      Slet
  4. Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

    And making money with it is as simple as 1...2...3!

    Here's how it works...

    STEP 1. Tell the system what affiliate products you intend to promote
    STEP 2. Add some push button traffic (it LITERALLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate system explode your list and sell your affiliate products all by itself!

    Are you ready to make money ONLINE?

    Get the full details here

    SvarSlet