mandag den 24. februar 2020

Slået hjem!


Dagens indlæg er skrevet med inspiration fra tidligere indlæg på bloggen, og det var egentlig beregnet til at blive udgivet i en anden sammenhæng. Historien bag kan I læse nederst i indlægget - den fortæller om følelsen af at blive slået hjem i Ludo!


Grønt i grønt med palmekål


 
I min have har jeg staudebede i forskellige farver, skovområde, græsplæne, skyggebede og gamle træer. Og så har jeg grønne bede. Jeg er ret vild med mine grønne bede. De adskiller sig markant fra de farvestrålende staudebede i og med de er – ja, grønne. De består af forskellige buske og planter, som kan noget med struktur, bladformer og toner i grønt. Kunsten er at få dem sat sammen, så der opstår spændende sammensætninger og ro for øjet. For det er det, den grønne farve kan – skabe harmoni og ro. Det har jeg brug for i min have – steder hvor øjet kan hvile og alligevel glædes. Lige netop det kan de grønne bede.

I mine planer for de grønne bede i den kommende sæson indgår kål! Kål er en gammel kulturplante, som gennem generationer har været essentiel i de små hjem. Den har traditionelt været placeret i køkkenhaven, hvor den overvintrer og bidrager med grønt til middagsbordene. Jeg har kastet min kærlighed på palmekål – og det er hverken middagsbordet eller køkkenhaven, som er målet. Det er bare en sidegevinst af de gode.
Nej, jeg har fået øjnene op for de dekorative palmekål både i de grønne bede og i staudebedene. Palmekålens dybe, grønne farve, nubrede struktur og sit vedblivende gå-på-mod er perfekt i haven. Først bidrager den med lækker struktur og den dybe farve, senere, når det bliver vinter, bliver den stående med sine grove blade og vokser fortsat. Helt hen i foråret står den høj og strunk for så at blomstre med de yndigste gullige blomster. Det bliver ikke ret meget bedre.
Jeg har før haft glæde af palmekålen i det hvide bed og som krukkeplante – begge steder gør den det fremragende! I den kommende sæson vil den også være at finde i mine grønne bede. Jeg er helt sikker på, at den her vil shine og udfylde sin plads.
 
Palmekål kan forspires inde sammen med sommerblomsterne, men man kan også i maj købe småplanter, som plantes ud i haven. Jeg starter som regel med at have dem i køkkenhaven, for så at plante dem ud i bedene og krukkerne senere, når de har nået en pæn størrelse. Palmekålen bliver høj og lang og kan komme til at stå med bare ben, men for mig er det en charme mere – det er jo ikke for ingenting, at det hedder palmekål.
 
_________________________

 
Og så til historien bag:
Det er lidt som at blive slået hjem i Ludo. Sådan har jeg det lige nu - det gik lige så godt, og forventningerne var store. Og så er det slut, før det rigtig får begyndt. Heldigvis er det ikke mit knæ, jeg taler om, det arter sig fortsat perfekt!
Derimod husker I måske, at jeg i december med begejstring annoncerede et nyt samarbejde, hvor jeg og andre havebloggere skulle bidrage til et nyhedsbrev. Et samarbejde jeg glædede mig meget til. Uden at gå i detaljer kan jeg nu fortælle, at det samarbejde ikke bliver til noget alligevel. Firmaet har haft omstruktureringer, hvilket betyder, at det her projekt efter kun én måned er blevet stoppet. Øv, hvor jeg ærgrer mig! Jeg syntes faktisk, at ideen var rigtig god, og det var vildt spændende.
 
Nu bliver de få indlæg, jeg havde skrevet til nyhedsbrevene, bragt på bloggen i stedet, selvom de er anderledes, end det jeg plejer at udgive  - men forhåbentlig er stilen genkendelig :-) 
 
Det har været så sjovt og udfordrende at skrive til en anden sammenhæng end til bloggen - det gad jeg godt prøve igen!
 
 
 

 
 
 

10 kommentarer:

  1. Øv, altså! Det var da en kort fornøjelse! - Men dejligt, at vi får glæde af dine artikler her på bloggen! - Og godt, at det ikke er dit knæ, der er slået hjem :-)
    Du må ud at finde nye samarbejdspartnere, for det er sjovt engang imellem at skrive for nogle andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, heldigvis var det da ikke knæet! Jeg må se mig om efter nye skrive-projekter - og jeg har jo bloggen!

      Slet
  2. Godt det ikke var dit knæ, jeg blev da helt bekymret. Ja som Nana skriver, du må finde på noget andet, hvor du kan skrive. For du gør det jo godt.
    Jeg synes også, at diverse kålplanter kan pynte mellem alt det grønne. I øvrigt en god idé med et bed med grønne planter i forskellige farver, for der er jo rigtig mange forskellige toner også i grønt. Det lærte jeg, da jeg gik til akvarelmaling. Palmekål havde jeg et enkelt sted sidste år, den gør sig ganske rigtig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg må prøve igen, for det var sjovt.
      Ja, der er mange forskellige kålplanter, som ville kunne bruges i bedene - der er mange fine.

      Slet
  3. Øv bøv altså - lød som om at det kunne have potentiale til at blive en succes... Men så må vi jo blive ved med at følge med i artiklerne herinde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, det er dejligt, at I vil følge med her så - tak for det!

      Slet
  4. Phuha, jeg var liige ved at tro det var knæet der brast sammen.
    Men det firma ved ikke hvad de går glip af. men det bliver så til vores fordel, når du vil lægge artiklerne ud på bloggen. Den om palmekål er rigtig god, og giver mig overvejleser om en ændring af fyldplanter i bedene.. hmmm
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Palmekål er så fin - og den kan jo også spises - ikke at forglemme ;-) Jeg kunne godt tænke mig at bruge rød grønkål i år også - hvis jeg kan finde udplantningsplanter til den tid :-)

      Slet
  5. Som de andre frygtede jeg for knæet... Det har det forhåbentlig godt.
    Det var et dejligt inspirerende indlæg - selv om anledningen er ærgerlig.
    Jeg er vild med grønne farver og sammensætninger overalt i haven. Palmekål kunne godt være en mulighed. Jeg tror, jeg havde en i en potte for nogle år siden.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Knæet har det godt - og det går fremad dag for dag:-) Kål i det hele taget kan være spændende i haven. Jeg overvejer at bruge grønkål også - både rød og grøn. Jeg synes, det er sjovt at blande de traditionelle køkkenurter i blomsterbedene.

      Slet