fredag den 31. januar 2020

Tankevækkende

I tirsdags blev VVM-redegørelsen for Ny midtjysk motorvej endelig offentliggjort. Vi vidste godt, at ét af linjeføringsforslagene ville ramme os, men nu skal jeg da lige love for, at vi har fået syn for sagen!


Lige der, hvor pilen peger, bor vi. Så med denne linjeføring lægges motorvejen tværs gennem gården. Det er meget specielt, at det pludselig bliver så konkret og meget tydeligt. 

Vi er ret afklarede omkring det. Hvis det bliver aktuelt, ser vi det som en mulighed for at gøre noget andet med vore liv lidt før end først planlagt. Vi har planer om at sælge i løbet af 7-10 år, så motorvejen ville speede den proces lidt op.

Noget andet er, at det hele så jævnes med jorden - den tanke er ikke helt rar. Jeg synker lige en gang :-) Det skal vi nu nok komme overens med, men tankevækkende er det.

Foreløbig har vi fortsat kun uvisheden. For intet er endnu afgjort. Her hos os er der 3 linjeføringer i spil - én som slet ikke berører os, én som vil betyde en masse trafikstøj hos os og så den her. Skrækscenariet er den med meget trafikstøj - den frygter jeg i den grad.

Et endnu større skrækscenarie er, at man udsætter projektet på ubestemt tid, så vi efterlades i et vakuum. Ligesom vi her i området oplever det med Billundbanen - vi krydser fingre for en afgørelse, uanset om den bogstavlig talt går vores vej eller ej.

 Vi har været igennem ekspropriation før, så vi ved processen er lang. Vi ruster os med tålmodighed og følger udviklingen. Hvis der skal bygges en ny motorvej, vil den være til stor gene for nogen - det kan ikke undgås.

Nu er der 8 ugers høring, hvorefter vejdirektoratet laver en anbefaling af én af linjeføringerne til folketinget - og så skal der forhandles, om der skal bygges, hvor og hvornår. Tidshorisonten er afgørende for os, for kommer der ikke en afklaring, kan det blive uendelig svært at sælge gården med dette billede in mente.

15 kommentarer:

  1. Velkommen klubben. Men jeres problem er nok tættere på end vores. Der er ingen af os, der bryder os om at have en motorvej i baghaven. Vi håber vi slipper, og at I snart får en afklaring. Det er trist, men det er den vej udviklingen går, folk har så travlt. Snart er der ikke meget natur tilbage :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er anden gang, vi er i den klub! Vi har fået en motortrafikvej i baghaven, derfor kender vi rumlen! Sidste gang lagde vi et stort arbejde i at få indflydelse på projektet, hvilket vi fik noget ud af. Men det var en opslidende omgang, som tog uendelig mange kræfter. Denne gang gider jeg ikke kampen - det må blive, som det gør - bare der kommer en afklaring!

      Slet
    2. Ja det er trist, det skal være sådan. Forstår godt at du ikke gider kampen igen. Jeg regner med, at hvis det bliver til noget på Samsø, er det nok først, når vi er væk.

      Slet
  2. Nu er vi ikke længere i uvisheden.Vi HAR fået motorvejen lige vest for en lavning,så støjen her er enerverende for os der bor lidt på et højdedrag.Til den anden side står 4 kæmpe vindmøller,så når man går i haven overvejer jeg ørepropper.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv! Men kender det desværre godt. Dog kun fra vest, hvor vi fik en motortrafikvej i baghaven for 15+ år siden. Det tog mig mange år at finde glæden ved at gå i haven igen - og jeg hader fortsat den vej af et godt hjerte! Til gengæld elsker jeg en let østenvind, for så er det til at holde ud! Men der har I så vindmøllerne - det er godt nok ikke rart!

      Slet
  3. Ups!
    Det var da godt nok en ordentlig mavepuster...! Det er svært med trafikstøj, for alle vil gerne køre og flyve hurtigt og sikkert, og det er umuligt at udvide servicen uden at genere nogen. Ikke mindst i vore lille, tætbefolkede land. Men, hvor er det forbistret træls for dem, der må ofre noget personligt for almenvældet. Især hvis man ikke engang selv kommer til at nyde godt af udviklingen.
    Det er godt, du er så afklaret, og ser det som en start på noget nyt. Men hold da op, hvor må uvisheden være sej. Jeg håber SÅ meget for jer, at det går hurtigt.
    Jeg kan godt forstå at tanken, om at alt jeres (måske) skal rives ned, er underlig. Jeg har ikke selv prøvet det. Jeg har kun prøvet at en flot (syns jeg selv) have, vi selv havde anlagt, blev jævnet og blev til græs. Det generede mig ikke, så forhåbenlig kommer du også dertil.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker også, at vi kommer overens med, at alt evt. bliver jævnet med jorden - det er jo ikke i morgen, så tanken kan modnes. Men det kræver en afklaring!

      Slet
  4. Argg, det er et gok i nødden der forslår.. Men godt du er nogenlunde afklaret med det. det er nok uvisheden der er værst.. Har man så lyst til at lave nogen nyt eller forbedre??
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi laver ikke mere indendørs! Det ligger fast. I haven laver jeg ikke store investeringer, men det får heller ikke lov at ligge stille - der går lidt sport i, at haven skal udvikle sig, uden at det kræver nyindkøb i dyre domme. Eller med tanke på, at tingene kan flytte med. Vi har vidst det med vejen i nogen tid. Lige da vi fandt ud af det, holdt jeg op med at tænke nyt i haven, men det varede ikke længe! Det er sjovest, når der sker noget!

      Slet
  5. shit.... det er dælme surt :( :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er surt, hvis ikke der kommer en afklaring - eller vi får voldsom trafikstøj - totalekspropriation skræmmer ikke rigtigt - det har vi det ok med, selvom det da ikke bliver lige sjovt hele vejen.

      Slet
  6. Der er noget at tænke over for jer og jeg krydser fingre for en hurtig afgørelse. Jeg kan virkelig godt lide din tilgang til projektet, at I tager det med ro og afventer og er afklarede. Man kan jo lige så godt nyde tilværelsen og se hvad der kommer til at ske i stedet for at gå og bekymre sig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige netop! Det med bekymring for en linjeføring har vi været igennem - det tager voldsomt mange kræfter. Og det tager lang tid at hele sårene bagefter, for sådan en vej i baghaven fylder rigtig meget. Men vi ønsker os en afklaring, som det umiddelbart ikke ser ud til, at vi får, desværre.

      Slet
  7. Ja, æv da.
    Ingen af løsningerne er jo uden omkostninger, så jeg håber også for jer at der kommer en hurtig afklaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er dét! Uanset, hvor den vej kommer til at ligge, vil den gøre det surt for nogen. Bare vi kan få en afklaring, så vi kan arbejde med de nye muligheder eller leve med status quo.

      Slet