tirsdag den 21. januar 2020

Tyvstart

Jeg kom forbi vort mirabelletræ i sidste uge og blev noget overrasket over at se, hvor meget knopperne allerede svulmer. De er næsten bristefærdige. Den milde januar sætter skub i alting. Også mirabellens yndige blomster.


Jeg plukkede en buket grene ind til drivning. Det bliver hermed buketten for uge 4. Der er ikke gået mange dage, før blomsterne sprang ud inde - yndige og sarte.


Hvert år slår det mig, at der er ikke meget, der kan måle sig med et blomstrende mirabelletræ i det tidlige forår. Et brusende syn, som selv de ædleste buske og træer ikke kan leve op til. Der er en summen og et leben i sådan et træ, og skønheden er slående.


Hvert år plukker jeg grene ind, før det for alvor går løs ude. Jeg tager så at sige forskud på glæderne og tyvstarter.


I år er det en meget tidlig tyvstart. Hvis den milde, grønne vinter fortsætter, varer det ikke længe, før mirabellerne springer ud, og så må man krydse fingre for, at frosten ikke pludselig svirper over land. Hvis det sker, mens træerne blomstrer, bliver der ingen frugt. Nu er jeg ikke ligefrem afhængig af mirabellerne - faktisk er det ganske få, som finder vej til min og familiens ganer, så det er på den måde ingen ulykke. Men tunge grene med moden, gul frugt er ligesom formålet med det hele - og insekterne elsker det.


Indtil videre nyder jeg min fine buket af mirabellegrene. Den skubber til forårsforventningerne - en berusende tyvstart!

12 kommentarer:

  1. Ja det er godt nok tidligt, jeg har slet ikke bemærket, at de er nået så langt, men jeg så, at blodblommens grene var nået ret langt. Det er mirabellerne nok også så. Gad vide hvad vi skal glæde os over til foråret, når det hele er så tidligt. Lad os ikke tage sorgerne på forskud, der skal nu nok være noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker, at vi kan få en mega lang havesæson i år! Det skal nok blive godt!

      Slet
  2. To sjæle, samme tanke. jeg har osse taget miabellegrene ind.. de er så yndige lige nu, lige på nippet til at springe ud. men jeg gyser hvis de blomstrer igen i år med nattefrost. Vi bruger nemlig de gule miabeller til syrlig marmelade til årets lagkager.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også, det bliver til mirabeller til jer i år så I kan få lagkage! Sidste år tog frosten vores sammen med de fleste hortensia og pynten på magnoliaen :-)

      Slet
  3. De er så yndige sådanne grene :)
    Jeg vil stadig gerne have vinter...bare i februar....og så forår fra marts måned :) Vi har før haft så mild en januar, både i 2005 og 2007, hvis jeg husker korrekt....med masser af sne i februar. Det ville passe mig fint, hvis vi får sådan et år igen...ellers bliver det som sidste år, hvor mine krokus allerede er færdige i løbet af 14 dage i marts måned - i mere almindelige år, har jeg glæde af dem helt hen i april....og da jeg holder Åben Forårshave i midten af april, ville jeg også gerne have nogle krokus at vise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil også gerne have lidt vinter - bare et pænt drys sne over land. Barfrost vil til gengæld hurtig blive katastrofal så langt inde i den grønne vinter. Der er ikke andet at gøre end afvente og se, hvad vi får.

      Slet
  4. Jeg har det ligesom dig. Der er intet, der kan måle sig med mirabellernes blomstring i det tidlige forår. Smuk buket:) Hilsen Susanne

    SvarSlet
  5. Jeg er fuldstændig enig, Aase! Mirabelblomster er noget af det fineste, vi har! Jeg savner ikke vores gård på Sydsjælland, men jeg savner det overdådige mirabelhegn, der voksede i skellet ud til marken :-)
    Din buket er YNDIG!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må finde plads til et mirabelletræ på Ravnegård! Sammen med alle jeres andre meget spændende planer.

      Slet
  6. Svar
    1. Nemlig! Den slags tyvstarter er dejlige!

      Slet