søndag den 21. juni 2020

Havesøndag

Endnu en skøn sommermorgen!




Det er som om vejret arter sig præcis, som vi ofte har ønsket. Skønne solrige dage afløst af en dag eller to med regn og gråvejr - for så at diske om med sol igen. Jeg husker ikke en maj/juni som dette. Det ses også på bondemanden - jovist har han haft gang i vandingsmaskinerne, men der er også pauser - og markerne kan bedst lide regnvand, så de trives mindst ligeså godt som haven!
 

 


 

Haven stråler! Der er ikke meget, som ikke gror - så havearbejdet består i lugning og beskæring. Efter regnvejret i fredags måtte et par stauder skæres ned. I hullerne plantede jeg rød grønkål - jeg er spændt på, om det bliver fint.



 

Der er gang i roserne og clematis. De fleste af mine roser har det godt - dog er climbing iceberg sølle. En er gået ud, og de 2 andre er pjevsede. Heldigvis er der andre roser at glæde sig over.




Her er det Jaque Cartier.




Jeg har endelig været igennem alle havens bede. Det sidste var skovbedet, hvor brændenælderne stod lidt rigeligt højt. Bedet her under magnolien trænger til en hurtig lugning, og det er der flere bede, der gør. Men øverst på listen i den kommende uge står vist hækken - den er blevet noget langhåret, så det vil pynte på hele haven at få den klippet.




Også i køkkenhaven trives det. Mine stangbønner er godt på vej op i stativet, og bagved ses kålen, som også har rigtig godt fat.



Det har trukket lidt ud, men nu er den første pæon også sprunget ud her hos mig. Heldigt nok, at de ventede til efter det kraftige regnvejr i fredags!




Man må sige spejlbassinet er kommet i frodige omgivelser - det er lige før man skal lede efter det! Jeg kan rigtig godt lide, at der er grønt omkring det, men måske er det lige rigeligt?

Som overskriften siger, er det havesøndag for os i dag! Dog bliver det ikke egen have, vi skal nemlig til åben have på Fyn. Vi skal se haven på Solbakken -  og det glæder jeg mig rigtig meget til. Der kommer nok et indlæg om det besøg!

6 kommentarer:

  1. Ja her kan jeg godt blive lidt misundelig på jeres regn, men det trives trods alt her.
    Glæd jer til besøget på Solbakken, det er en spændende have.
    Hils Susanne og Thorben.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hilsen viderebragt! Vi har haft en dejlig dag med sommervejr på Solbakken!

      Slet
  2. Jeg nikker til fru Høneballes kommentar om både misundelse og havebesøg :-))))

    SvarSlet
  3. Bare det var os der havde fået så meget regn!!! Det er ulige fordelt, desværre. Vi fik 8 mm fredag og lørdag. Og nu lover de varme igen phuu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik 16 mm fredag - vi ville gerne have haft lidt mere, men det er ok. Vi har fået regn løbende - og det ses tydeligt derude!

      Slet