mandag den 31. december 2018

2018

Årets sidste dag. Tid til refleksion og forventning. Jeg vil tage et kig tilbage på året, der er gået på bloggen.


Jeg har valgt et billede fra hver måned - de kommer her:



Januar Den friske start på året. Det var en blandet oplevelse med både mildt vejr, frost og sne. I haven skete der ikke det store, de første frø blev sået i drivhuset. Livet slog kolbøtte, da min mor døde, og i begyndelsen af januar begravede vi hende, så det fyldte naturligvis en del.




Februar Vinteren fortsatte. Mere sne og frost. Også solskinsdage blev vi velsignet med. I haven blev der fældet et træ, som i mange år havde generet bondemanden, og laurbærkirsebærren blev stammet op. I drivhuset blev der sået lidt mere, og de gode soltimer blev også nydt i glashuset. Bloggen kom på Instagram - et nyt medie, som jeg er blevet ret glad for.




Marts Vinteren trak ud. Først midt i marts begyndte det at smage af forår. Lige så snart det var muligt, var jeg i gang i haven. Der blev luget, revet plæne og ordnet bede i køkkenhaven. I drivhuset blev kartoflerne sat i spande, salaten priklet og de mange løgblomster nydt. Bondemanden fyldte 60 år, og sidst på måneden fik vi igen et drys sne.




April Det blev for alvor forår i april. Familien fik kaffe i drivhuset. Potterne med tulipaner og allium blomstrede smukt. Krukkerne blev tilplantet med forårsblomster. Vi havde travlt ude og inde med at gøre klar til konfirmation - vi nåede det hele og havde en fantastisk dag.




Maj Alt var smukt og grønt i starten af måneden. Der var gang i tulipaner, allium og magnolie. Staudebedene foldede sig ud. Køkkenhaven blev tilsået. Tomaterne blev indkøbt og plantet. Vi var på besøg hos Fru Pedersen og nød den smukke have og gæstfriheden i fulde drag. Sidst på måneden havde vi allerede haft sommer længe, og jeg begyndte at sukke efter vand fra oven - lidet anende at det blev symptomatisk for resten af sommeren.




Juni Sommeren fortsatte, men holdt dog en lille pause midt på måneden, hvor vejret var ganske almindeligt sommervejr - småkoldt, lidt byger og skyer. Det blev dog ikke til ret meget vand, plænen var gul og tør. Haven blev holdt kørende med flittige vandinger og kvitterede med skønne roser, afgrøder og alverdens blomster.




Juli Denne sommermåned var ikke, som den plejer. Haven blev forsømt, for høsten gik ind 3 uger før tid, og vi havde travlt fra starten af måneden. Hækken blev dog klippet, og ellers blev der vandet på livet løs. Al den vanden forslog ikke, men holdt dog liv i det meste. Sommeren blev dog også nydt. Der var tid til strandture og badevandet var jo fantastisk!




August Da vi skiftede fra juli til august var landet ramt af hedebølge. Senere kom der dog regn igen, men det varede længe, før jorden var ordentligt vandet igennem. Jeg lavede mig et nyt bed i haven - en udvidelse af det hvide bed, så nu er der en hvid afdeling. Jeg fik lagt vand ned til drivhuset og bygget lave højbede i køkkenhaven.




September Vejret i september bød på mange skønne dage. Der var ret stille på bloggen, kun 3 indlæg blev det til. I haven skete der dog lidt. Mit blå bed, som har været på vej i flere år, blev endelig plantet til. Det var også i september, vi hentede min pavillon, som jeg fik for at pille den ned. Det var et stort arbejde, og dags dato er den endnu ikke samlet igen. Jeg håber, bondemanden og jeg kan få den bygget i vinter, så den kan pryde i haven. Vi var også på ferie i september, hele flokken var på forlænget weekend på Malta - den ø kan klart anbefales!


  

Oktober I forbindelse med det blå bed lavede jeg en lang sti, som gik igennem et nyetableret, rundt bed. Det runde bed skal indeholde sentblomstrende stauder og græsser. På dette tidspunkt var jeg ved at være træt af at grave græs af. Drivhuset blev tømt, rengjort og indrettet til vinterhygge. Vi fældede vores store og smukke vandgran - en af havens stoltheder. Oktober blev også fyldt med festivitas, da bondemanden og jeg fejrede vort sølvbryllup - det kan bestemt også anbefales 💗




November Haven blev pakket ned. Dahliaerne fik dyne på. Bladene blev revet ind i bedene, og dagene blev kortere. Det blev tid til at tænde stearinlys både inde og ude. Snart begyndte de indledende øvelser til jul - juleudstillinger, udendørs dekorationer blev kreeret - og sidst adventskrans og kalenderlys.




December Den flittigste måned på bloggen. Det blev næsten til et indlæg pr. dag. Der var ikke mange indlæg fra haven, men jeg kunne ikke skjule min begejstring for mit nye spejlbassin. Jeg er så glad for det - og dets spejlinger på en solskinsdag med blå himmel. Wow. De fleste indlæg handlede om julerier, dog ofte med materialer fra haven og naturen.


_________________



Der er i løbet af året blevet meget stille på bloggene rundt omkring. Der har også været et voldsomt fald i besøg. Jeg er sikker på Instagram er blevet en 'konkurrent', hvor mange søger over. Jeg er også glad for Instagram, men jeg vil ikke undvære bloggen, for den kan noget, som andre sociale medier ikke kan. Den kan gå mere i dybden og fortælle historier med mange flere facetter. Jeg håber, havebloggene får en renæssance i det nye år. 


Jeg ser frem mod det nye år. Havemæssigt har jeg mange planer - planer, som kræver endnu mere graven græs af... Tanker om åben have rør også på sig, og så er der jo CPH-Garden, hvor jeg allerede har en aftale med en havegal kollega om, at vi skal følges ad! 

Godt nytår!

6 kommentarer:

  1. Tak for en fin kavalkade. Ja du har været flittig til at blogge i december, godt klaret. Det er svært at holde liv i bloggene, deres storhedstid er vist forbi, men vi gør, hvad vi kan, vi der er tilbage.
    Godt nytår og god fest i aften ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor der er liv, er der håb! Godt nytår!

      Slet
  2. Det var et skønt indlæg som kronen på værket i alle dine dejlige december indlæg. 2018 var et anderledes haveår og her på tærsklen til 2019 gør man sig sine tanker om hvad mon haven skal igennem næste år. Uanset hvad så glæder vi os jo alle til en ny havesæson. 2018 har været et begivenhedsrigt år for jer, og jeg vil blot sige tusind tak for at måtte følge med i det hele her på din dejlige blog.
    Rigtigt godt nytår 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for de fine ord! De varmer og betyder meget. På familieplan bliver 2019 noget roligere her i huset - vi har ikke udsigt til store festligheder. I haven håber jeg, der kommer til at ske en hel masse!

      Slet
  3. Jeg håber osse der forsat vil være liv på bloggene
    godt nytår og nythaveår
    Gunvor

    SvarSlet