torsdag den 1. oktober 2020

Velkommen til oktober

 Så nåede vi årets 10. måned. Den er sådan set startet helt godt her med sol sidst på dagen, dog en smule blæst. 

Nu er der for alvor efterår at spore i haven. Hostaerne får ny farve, birken smider bladene, og træerne i skoven i baggrunden er begyndt at iklæde sig brændte nuancer. Jeg har ikke lavet noget derude endnu, for jeg har været syg hele ugen. En negativ corona-test er åbenbart ikke lig med frisk og rask! Nu er jeg ved at være på benene igen og været en tur rundt i haven.


Der stadig dejligt i og ved drivhuset. Jeg har smidt agurkerne ud, de var færdige, men vi høster fortsat tomater, og der er også stadig druer.


Faktisk er der masser af små tomater endnu, som I kan se. Det har været en lidt underlig tomatsæson. Mine almindelige tomater har ikke været særlig produktive. Planterne er ikke blevet særlig høje, og de har sat blomst/frugt ujævnt. De små tomater har til gengæld været gode - omend lidt sene.

I plænen dukker der nu svampe op - de er smukke, synes jeg, og de får lov til at blive stående, indtil plæneklipperen kommer forbi igen.




Jeg bliver aldrig træt af kigget gennem mini pergolaen - for enden af kigget rammer eftermiddagens sidste solstråler.



12 kommentarer:

  1. Sådanne solstråler kan altid fange blikket, det kender jeg, solen kan noget, hvis den ikke laver hedebølge. Godt du er i bedring og at testen var negativ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådanne solstrejf gør godt. Vi har ikke haft mange de sidste 10 dage. Vejret har været tungt, gråt og diset. Nu fik vi tanket lidt op igen :-)

      Slet
  2. Det er godt, du er rask igen, og du nu ved, det ikke var corona. Hvor er det smukke billeder - jeg er vild med dit drivhus. Ja, svampene pynter i naturen lige nu - her har vi endda en rød fluesvamp.

    SvarSlet
  3. Det er da ikke så underligt, at du fik raget dig lidt influenza/forkølelse til efter al den stress omkring konfirmationen. Det har jo kørt på de høje nagler i lang tid, og når det så er overstået, klapper man let sammen. Håber, du får en rolig weekend, så sjæl og legeme kan restitueres :-)

    SvarSlet
  4. Velkommen tilbage til dagligdagen igen! Man kan sagtens gå ned med flaget uden corona, det erfarede jeg også her for nylig.
    Dejlige kig rundt i haven hvor pergolaen giver et ganske særligt perspektiv. Man har sine yndlings-kig i forhold til lys og beplantning, og jeg forstår godt det er et af dine.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er andre forhindringer end corona. Jeg døjer stadig med den stædige forkølelse og hoster i en uendelighed.

      Slet
  5. Vi kan lige så godt byde oktober velkommen, for den kommer jo under alle omstændigheder 😏 Sankt Hans urterne står flot i dit lange kig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan er det. Det er sjovere at favne efteråret, fremfor at blive trist!

      Slet
  6. Bedet omkring birketræet har en smuk beplantning. Jeg kan godt forstå, du holder af kikket gennem pergolaen. Det er så fint med sankthansurterne, der kanter græsstien. Det ser også godt ud, at kikket fortsætter ud over marken til skoven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil forsøge at fremhæve kigget gennem hækken - går fortsat og overvejer muligheder!

      Slet
  7. Jeg er også vild med det lange kik og farverne på Sankt Hansurterne, der trække blikket helt ned for enden. Flot!

    SvarSlet