søndag den 11. oktober 2020

Efterårsferie


 Vi har taget hul på efterårsferien. Traditionelt der, hvor jeg virkelig får taget et ryk i haven. Jeg har også været i haven i går lørdag, men i små mængder. 

Jeg fik sat 50 alliumløg 'Aflaunense' i pavillonbedene - glæder mig allerede til det syn! 

Resten af de indkøbte allium - 50 stk. Purple Sensation - skal sættes i det cirkelrunde bed. Problemet er bare, at det cirkelrunde bed ikke længere skal være cirkelrundt. Formen skal ændres, og der skal rokeres rundt på planterne. Bedet skal være større og ikke så stringent. Der skal være mindre fokus på hjortetrøst, som gjorde bedet lige bastant og massivt nok. Græsserne skal have lov at shine noget mere og have plads til vejre i vinden. Jeg har klippet hjortetrøst ned og begyndt at grave græs af. Det kommer til at tage tid. Forkølelsen sidder stadig i mine lunger, så jeg får usædvanligt hurtigt åndenød og må tage en pause. Men jeg er i gang. 

Når bedet en gang er tilplantet på ny, skal der sættes allium og lidt tulipaner. Forhåbentligt bliver det i løbet af oktober...




Dagens sidste billede fra pavillonen, hvor frilandsvinen har fået fat - jeg kan allerede se den for min i næste sæson, hvor den vil skabe flimreskygge på terrassen.

9 kommentarer:

  1. Vin gror faktisk ret hurtigt, så det varer nok ikke længe. Det bliver flot med allium i de to bede, de har det med at blive til mange flere, men det gør nok ikke noget på de steder.
    Ærgerligt med den forkølelse, håber det snart bliver bedre, så du kan komme ud og få lavet noget mere.
    God bedring

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre er mine erfaringer med allium ikke så gode. De går til og bliver ikke til flere. for 5 år siden satte jeg 100 purple sensation, og de er væk. Gad vide om muldvarpe spiser den slags? Men nu satser jeg på et flor til næste år og håber, de får lov at overleve nogen år.

      Slet
  2. Det lyder flot med så mange prydløg, men hvor jeg kender det: Før man kan komme til, skal der lige graves og flyttes og...
    God bedring. Og god fornøjelse.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er altid så meget ;-) Jeg brugte for øvrigt min pælespade til løgene :-)

      Slet
  3. Åndenød giver jo desværre associationer til Corona, men du er vist blevet testet, mener jeg at kunne huske. Der findes en lavere form for hjortetrøst, som er mere håndterlig end kæmpen. Den så jeg første gang, da Vivi holdt blogtræf for snart nogle år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er testet negativt - det skal vist bare have tid. Den lavere hjortetrøst er også fin - den må med i overvejelserne.

      Slet
  4. Surt med sygdoms eftervirkninger i en ferie.
    Det er da et par stykker med de allium. Men jo det kan godt være mus eller mosegrise der gnasker dem. Jeg har nogle bede hvor de huserer trods fælder, og der kan alliummerne ikke leve længe eller formere sig. Men andre bede går det nogenlunde.
    God bedring.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ah, det giver håb for mine allium, for denne gang sætter jeg dem i andre bede, så måske er det bedre? Jeg håber.

      Slet
  5. Skønne billeder fra en smuk oktoberdag, med sol over græsplænen og træernes lange skygger. Det bliver skønt til næste sommer at sidde i pavillonen i vinens skygge.
    God bedring med forkølelsen!

    Hilsen Elna

    SvarSlet