mandag den 3. august 2020

Festivitas i haven

Wow! Er helt væltet bagover af respons og interesse omkring mit seneste indlæg. Det giver håb for havebloggernes fremtid, at så mange aktivt tager del i snakken. Tusinde tak for bidrag med forskellige vinkler her og på de andre blogge, hvor temaet blev taget op.

En meget tidlig morgen ved drivhuset.

 
I samme forbindelse lavede jeg en lille undersøgelse på min instagramstory, hvor jeg spurgte, om mine følgere også læste haveblogs. Og det var der faktisk overraskende mange, der gjorde. Det gør mig glad, at medierne bruges parallelt - for jeg er glad bruger af i al fald 3 af dem - og så er der da en fremtid for haveblogs!



I det sidste indlæg proklamerede jeg også, at jeg aktivt ville til at følge med hos flere havebloggere og opsøge nye. Min blogliste er blevet udvidet, og der er faktisk en del aktivitet! Men min intension om at kommentere mere faldt i første omgang til jorden, for jeg blev overhalet indenom af livet - på den gode måde! Jeg har haft aldeles travlt med at arrangere fest den forløbne uge!

Fredag aften var vejret eminent, så det var en fornøjelse at forberede havefesten!

Bondemanden havde 40 års jubilæum her på gården lørdag d. 1. august - og et par dage i forvejen blev det ret spontant besluttet at fejre det med en havefest på dagen. Vi besluttede os om onsdagen, efter at have taget vejrudsigten i ed, og inviterede samme dag på Messenger og sms omkring 60 mennesker - med deadline for svar allerede dagen efter! Og så gik vi ellers i gang med at skaffe pavilloner, borde, stole, mad og drikkevarer, musik og kulørte lamper!

Efter nogen hektiske dage var vi klar til ryk ind lørdag aften,



Jeg havde bundet ranker til teltet af blomster fra grøftekanten, på bordet var der solsikker og morgenfruer.

Vi har en del erfaring for spontane sommerfester - da vi var unge, holdt vi hvert år i mange år en stor fest i haven - altid med få dages varsel, for at vi var sikre på godt vejr. Så for mange af de inviterede var der en del nostalgi indblandet, og i løbet af få timer onsdag eftermiddag strømmede det ind med flere end 40 glade tilmeldinger.

Flaget var naturligvis hejst, og grillen tændt.

Vi endte med at blive knap 50 mennesker til festivitas for bondemanden, og sikke en skøn aften! Det startede lidt blæsende, men senere stilnede vinden af, og det blev en lun sommeraften og -nat. Der var et leben og en snak, og alle hyggede sig vist.

Pavillonerne var sat i en bue foran terrassen - det fungerede rigtig godt.


På terrassen var der ta'-selv-bord og en lille udstilling af luftfotos af gården gennem tiderne.

En uventet sidegevinst for mig var, hvor skønt det var, at haven blev brugt. Ud over vi jo sad i haven, var alle vist på havetur og var meget interesserede i de forskellige bede og planter. Det gjorde mig vildt glad at se, hvordan gæsterne gik rundt i haven, fandt en bænk og slog sig ned eller stak næsen i en blomst og snusede. Og så synes jeg, det klædte haven at være klædt på til fest!

En skøn sommeraften!
Vores unge mennesker synes bestemt, vi skal genoptage den gamle, årlige tradition for havefester. Nu må vi se......


12 kommentarer:

  1. Hvor er det flot at holde en spontan havefest - og sikke nogle smukke billeder.
    Der er ikke noget bedre end en havefest på en lun sommerdag. Dejligt at gæsterne beundrede din have.
    Det glæder mig, at forrige indlæg har givet så meget respons!

    SvarSlet
    Svar
    1. Når det er så spontant, bliver forberedelserne meget intense - og det kræver vist, man har ferie :-) I al fald når det er mig :-) Men det var skønt at fejre sommeren og bondemanden med familie og venner!

      Slet
  2. Nej hvor var det dejligt, skønt at det kunne lade sig gøre med kort varsel og vejret var med jer. Det har helt sikkert været hyggeligt og rart også, at se folk interesserede sig for din have.
    Godt hvis der bliver fremgang på bloggene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig dejlig aften! Det kunne mærkes, at folk nød endelig at kunne samles igen. Mange var trygge ved, at vi var udendørs - for corona-spøgelset påvirker selvfølgelig. Og vi havde sprit alle vegne!

      Slet
  3. ja det er bedst med kort varsel til havefester her i landet. Dejligt vejret holdt og I fik en masse gæster, uden gummistøvler, hihi. Jeg husker datterens bryllup sidste år,, fine kjoler og gummistøvler.. det var en dag med regn, torden og hagl. og et par timers tørvejr dog osse ..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor synd med et druknet bryllup! Men hvis man langtidsplanlægger udendørs fester i Danmark, er man nødt til at indtænke vejret - og have gummistøvlerne klar!

      Slet
  4. Det lyder hyggeligt med en spontan havefest. Jeg forstår godt, at I havde travlt.
    Det var et fint indlæg, du havde om blogning, og det lader til, at du har rusket op i os alle😀. Jeg har også set haveblogs, hvor kommentarerne bliver slettet, eller hvor man slet ikke kan kommentere. Hvis man har den indstilling, forstår jeg ikke rigtig meningen med at blogge. Jeg synes, kommentarerne er et ekstra krydderi på bloggene.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Joh, jeg havde sved på panden adskillige gange i dagene op til :-) Men det var det hele værd!
      Jeg er selv lidt overrasket over, at mit indlæg om blogging lavede så mange ringe i vandet - men skønt med den megen respons. Jeg undrer mig også fortsat over det med, at man ikke kan kommentere/slettede kommentarer, men har ikke fået nogen bud på det. Til gengæld har jeg fået håb for haveblogsene!

      Slet
  5. Hvor ser det top-flot ud med det lange hvide telt og de hvide stole. Det buer lidt, ikke? Det er sikkert også lettere at sidde med lang afstand ude i haven end inde :-)
    Tillykke med jubilæet.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, pavillonerne er sat op i en bue omkring terrassen - det fungerede rigtig godt. Gæsterne var gode til at sørge for lidt afstand både ved bordet og generelt - og håndspritten blev brugt flittigt. Der har da klart været en risiko ved at samles på denne måde alligevel, men det at det var udendørs hjalp på trygheden og muligheden for at holde afstand.

      Slet
  6. Hvor dejligt for jer - tillykke med jubilæet, så har din mand da været ganske ung, da han kom til gården. Man forestiller sig altid havefester som noget med dejligt vejr, en masse gæster og flot pyntet op og du har kreeret det helt perfekte set-up, ser det ud til. :)
    Ja, dejligt med lidt dialog om bloggene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Manden var 22, da han startede her - så ja, han var ret ung. Det er hans fødehjem, og han overtog styringen, da han kom hjem, men hans far hjalp fortsat. Faderen fik kort tid efter konstateret kræft og blev meget syg. Så hurtigt stod han alene med det hele.

      Slet