lørdag den 13. marts 2021

Det skal være skidt, før....

Dagens indlæg bliver uden glansbilleder - her er kun proces! Og det skal jo være skidt, før det bliver godt - og det er så der, hvor vi er nu - altså der hvor det ser skidt ud :-)

 
I starten af ugen så her sådan ud i det 'nye' område, som før bestod af en kæmpe eg og et blandet, gammelt bed langs et udtjent plankeværk. På den anden side af plankeværket var legepladsen med legehus, rutsjetårn, gynger, tørresnor, trampolin og olietank. Nu er egen fældet, plankeværket og de fleste af planterne i bedet er fjernet, rutsjetårnet og legehuset er væk, tørrestativet midlertidigt nedlagt, og der er jordbunker, stub og store spor af maskiner i græsset.


Bondemanden havde gravet stubben lidt fri - klar til at blive fræset væk.

Mandag gik det løs. Maskinen var en kompakt sag, men ganske fiks og meget effektiv - savsmulden stod om ørerne på os. I løbet af en times tid havde den ædt sig igennem stubben.


Længst ude på armen sidder en skive, og mens armen bevæger sig fra side til side fræser den bid for bid stubben i stumper og stykker.


Sådan så her ud, da han var færdig - det ligner fortsat et krater, og nu skal der ryddes op!


Alt imens der ryddes op, drømmes der om, hvordan her skal se ud. Planen er, at der igen skal være en opdeling mellem haven og 'legepladsen'. Det nye hegn er bestilt - det bliver et smukt kastanjehegn, som kommer til at danne baggrund for et aflangt bed med guldregn, hortensia Annabella og limefarvede stauder. Bagerst på 'legepladsen' skal ungdomsannekset placeres - foran hullet i hegnet. Trampolinen kommer også tilbage, og tørresnoren bliver genetableret. Jeg skal have fundet noget afskærmning til den grimme olietank, og så er jeg endnu ikke afklaret omkring, hvad der skal være i området, hvor egen stod? Bondemanden mener, der skal græs i det hele, men jeg er ikke helt sikker.

Lige nu venter jeg utålmodigt på, at regnen aftager, så jeg kan komme ud og videre med oprydningen - og så skal der hentes kompost til det nye bed!

12 kommentarer:

  1. Wow det bliver spændende, hvad du finder på der. Tænk at få sådan et stykke jord til havebrug, det skal nok blive godt. Jeg kan foreslå dig at plante Hortensia Limelight også, de vil passe med det andet. Så kan jeg bedre forstå, at du synes, det må være nok med regnen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ideerne står i kø, det er bare at bestemme sig - og det er ikke altid lige nemt! Limelight vil helt sikkert passe ind, jeg har den i haven og er ret glad for den.
      Jeg kom ud - efter at sne, slud og regn stilnede af - og fik både hentet kompost og lagt det ud, plantet de sidste nyindkøbte græs i det 'runde' sensommerbed (så er det tilplantet!) og påbegyndt oprydningen af krateret. Det kunne så også mærkes i hele kroppen i aftes!

      Slet
  2. Ih sikke muligheder. Snart kommer det sjove, planer og planter. Det lyde rigtig spændende.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig! Jeg fik brugt en masse kræfter i går på jordarbejde: lægge kompost ud, fylde huller i plænen og jævne krateret - snart skal der plantes!

      Slet
  3. Stort og arbejdsomt projekt, men som du siger, står idéerne i kø. Jeg tænker på hvordan jorden er der hvor egen har stået. Man kan vel ikke fjerne al savsmulden, og noget af den indgår nok i jorden, men det er måske bare en fordel.
    Og ellers går I ganske naturligt fra legeplads til "Ungeren" med placering af det nye hus, hvilket jo er mere end de fleste unge får love at opleve i deres barndomshjem:)
    Når det kommer til det limegule kan vortemælk sandelig også være med i koret - hvis det var noget.

    Her har vi fået en dejlig masse regn, så jeg er også sat på pause m.h.t. havearbejde. En tænkepause!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har fjernet så meget af savsmulden som muligt og tilsætter ny muld og kompost - om det er godt nok, kan vi godt være i tvivl om, men nu gør vi forsøget.
      De unge glæder sig stort til huset er klart, men der er noget vej endnu!
      Forårs vortemælk er indkøbt og står klar til at plante - så den er med i planerne :-)

      Slet
  4. Det er spændende med sådan en helt ny haveafdeling og de unges "hus" er godt nok en dejlig ide. Heldige dem.
    Jeg er vild med kastaniehegn - det skal nok blive fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også stort til kastanjehegnet - det bliver meget anderledes end det lamelhegn, som har stået her siden '90, og som jeg overtog med haven. Nu er tiden kommet til at få det skiftet!

      Slet
  5. Det er et spændende projekt at følge, for der kommer da virkelig til at ske store forandringer. Alene fældningen og fræsningen af træet er jo helt vildt.
    Rigtig god arbejdslyst.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og en forandring, som vi ret spontant satte gang i. Men denne del af haven har trængt til fornyelse længe, så dejligt vi nu er i gang.

      Slet
  6. Altid spændende med nye projekter :-)
    Sådan en fræser er guld værd når der skal fjernes store stubbe. God ide at sætte trampolinen frem igen, selv store "børn" elsker dem. Jeg kan huske, at vi mange gange blev vækket sent aften/nat når de unge mennesker kom hjem fra fester, så skulle de lige have en tur på trampolinen.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Trampolinen er altid et hit, og den har ikke været pakket væk - det går virkelig ikke! Den står nede i haven, hvor den ikke pynter! Så nu skal den tilbage på plads, inden vi planter og sætter hegn op igen!

      Slet