tirsdag den 30. marts 2021

Det går fremad!

 Mit forårsprojekt går fremad. Fra at være et krater af savsmuld og jordbunker er jeg nået til plantning og nyt kastanjehegn.


Indtil videre er det mest alt for nyt kastanjehegn og bar jord, men snart vil både planter og græs vise sig - og hegnet vil få lidt patina, så det ikke er næsten selvlysende.


Vi er rigtig glade for, at vi gik med løsningen med kastanjehegn - det er luftigt og skaber alligevel rum og opdeling - og så er jeg vild med det naturlige udtryk. Vi har købt hegn og stolper hos Sallingbo.

Bagved hegnet er jeg ved at rense for skvalderkål, og så sætter jeg en barriere i jorden for at begrænse udløberne - for ellers er jeg bange for, at mit nye bed bliver invaderet af de uvelkomne skvalderkål.


I efteråret, da jeg havde brugt en masse kræfter på at grave græs af i udvidelsen af det runde bed, lovede jeg mig selv, at der skulle gå lang tid, før der skulle graves græs af igen - for det er altså ikke det sjoveste. Det løfte holdt så lige præcis til nu, for nu er jeg i gang igen! 

Egentlig havde jeg forestillet mig, at jeg kunne nøjes med at smide et ordentlig lag jord og kompost i det nye bed - oven på det eksisterende underlag. Underlaget var resterne af plænen, som efterhånden kun var mos pga. skyggen fra den nu fældede eg. Men det forsøg turde jeg alligevel ikke satse på, så nu er jeg i gang med at grave bedet!


Bedets ene side skal modsvare kastanjehegnsbedet overfor, derfor skal de samme stauder gå igen, dvs. løvehale, løvefod og forårsvortemælk. Derudover planlægger jeg, at bedet i al fald i år skal fyldes med sommerblomster i hvidt, lysegult og lime. Så må vi se, hvad der skal ske på sigt.


På legepladsen bagved skal der igen etableres græs, tørrestavet skal op, olietanken dækkes af og trampolinen skal finde sin helt rigtige placering - og så skal der jo opføres et anneks! Det er planen, at vi skal starte på at samle annekset her i påsken - jeg krydser fingre for det projekt!

Dagen i dag tegner skøn - i takt med at solen har fået magt er temperaturen steget. Mon ikke varmen kan sætte gang i det grønne derude - det er fortsat lidt nøgent og bart.

10 kommentarer:

  1. Det ser så spændende ud og du er jo fuld af gode ideer. Hvis du kan bruge noget af mit, mine planter, så sig til. Rigtig god påske til jer. Stinne

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Stinne! Det er jo sjovt at lave om og føre ideer ud i livet. Mange tak for tilbuddet om planter - det kunne jeg godt fristes af! God påske til jer også!

      Slet
  2. Åh, det bliver godt, og kastanjehegn er så smukke.
    Jeg har med held afskåret naboens skvalderkål fra at invadere haven. Jeg har gravet 50 cm lodret filt ned hele vejen og op over jordniveau. Det har virket i 15 år nu.
    Rigtig god arbejdslyst. Jeg håber, annekset går som smurt.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder godt, at det kan lykkes at sætte en bræmme op for skvalderkålen. Jeg er ikke rigtig kommet videre med den del af projektet, for jeg kan ikke finde den rulle plastikafgrænsning, som jeg har købt til formålet....Den må jo dukke op på et tidspunkt!
      jeg krydser fingre for det med at gå som smurt...

      Slet
  3. Ja det er nok klogt med en skvalderkål barriere. Men det bliver flot, og med al det gravearbejde, kan du vel guffe lidt ekstra lækkerier til påske uden risiko, hihi.
    God påske Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har i al fald guffet! Vi har fået så meget lækker påskechokolade, så det er svært at lade være. Jeg er bange for, at jeg skal knokle rigtig meget mere for, at det regnestykke går op! god påske!

      Slet
  4. Ja der er gang i den hos dig, og nye idéer skal udføres, så må du knokle lidt mere. Det bliver uden tvivl pænt, det er i hvert fald pænt med kastaniehegnet. Selv hos os har det været lunere i dag, men sandsynligvis ikke så lunt som hos jer, her var en del vind.
    God påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har været nogle fine dage, hvor vi har nydt det lune vejr. Jeg er så glad for kastanjehegnet - det skal nok blive godt!

      Slet
  5. Det pynter altid med et kastaniehegn, og de sarte hvid-gule farver vil passe så fint i bedene.

    God arbejdslyst og påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt nyt, at de sartgule farver bliver budt velkommen i haven - og nu går jeg all in! Vi var i Plantorama i tirsdag, og der blev indkøbt hvid-gule sommerblomster en mas!

      Slet