tirsdag den 3. juli 2018

Ferieramt have?

Min have ser noget ferieramt ud allerede nu. Græsset trænger til at blive slået, hækken til at blive klippet, blade fra den store eg og den røde ahorn ligger og flyder. Roserne trænger til at blive deadheaded, og staudebedene ser lidt halvtriste ud.


Men vi er ikke ferieramt - til gengæld er vi arbejds- og høstramt! Det plejer at være i starten af august, vi har den interessekonflikt i det lille hjem. Men pga. tørken er høsten allerede i gang - faktisk er vi blevet færdige med vinterbyggen i dag - den blev en mager omgang. Samtidig har jeg lange dage på job med planlægningen af næste skoleår - det er nu tænderne bides sammen for at få en god start efter ferien.
 
Summa Summarum - haven er ramt! Den må passe sig selv, og samtidig er den eminent tørstig.
 
 
På den tørre plæne ligger bladene fra det store egetræ, de blæste ned i sidste uges kraftige vind.
 
 Heldigvis er der også noget at glæde sig over. Flammebedet er begyndt at gløde.


Havehortensiaen Annabelle står i fuldt flor - den er en absolut yndling!


Den er også plantet bagerst i det hvide bed, det er første år den blomstrer her.


Og så er der jo den store gruppe af rølliker, som da nok er værd at glæde sig over.
Snart melder ferien sig også her, så bliver der forhåbentlig igen overskud til haven.

9 kommentarer:

  1. Det er en trist omgang på markerne i år. Her på Djursland og ind mod Århus er en del marker simpelt hen pløjet ned og ligner efterår :-(
    Til gengæld er din hortensie vel nok flot :-) Og særligt flot sammen med de grønhvide blade fra en benved, er det vist. Rølliker burde være glade for varmen og tørken, og dine ser da også veltilpasse ud.
    God arbejdslyst dejligt at ferien venter forude.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh fryd! Jeg blev færdig på jobbet i dag - nu er der også ryddet op, og klar til august. Så nu har jeg ferie!
      Ja, udbyttet af høsten i år er anderledes - det er ikke helt det samme at knokle igennem, når man ikke synes, resultatet står mål med anstrengelserne.
      Hortensiaen og den brogede benved er et godt makkerpar. Hortensiaen står lige foran mit ene køkkenvindue, så den bliver virkelig nydt - det er som at have en kæmpe buket på bordet!

      Slet
  2. Det er meget trist at se markerne rundt omkring, der bliver ikke meget overskud af korn rundt om i landet. Din hortensia er pænere end min, mon den har fået lidt vand? Min hænger en del, det gør mange af mine hortensiaer.
    Håber I snart er færdige med planlægningen, så du kan komme hjem og virke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holdt længe ud i dag - og så blev jeg færdig! Så nu står den på sommerferie! Jeg har slet ikke vandet hortensiaen - den står mod øst i skyggen af både garage og store træer - og klare sig formidabelt. De nye langs det hvide bed er mere udsatte og er knap så fine. Andre steder i haven vander jeg hortensiaerne lidt, men de har manglet vand undervejs.

      Slet
  3. Ja det er trist at gå på markerne og i naturen i øjeblikket.
    Kender du navnet på din Solbrud i flammebedet...for det er vel sådan en. Jeg havde kig på den allerede sidste år, for den ser ud til at blomstre langt før dem jeg har. Måske du er interesseret i at bytte en bid, hvis vi mødes IRL engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre har jeg ikke navnet på solbruden, jeg kan ikke engang huske, hvor jeg har den fra. Men du kan tro, du må få en bid, når vi ses!

      Slet
    2. Åh tusind tak, det vil jeg glæde mig til. Giv endelig et pip, hvis jeg viser noget som du forelsker dig i.

      Slet
  4. ja... det er godt mange år siden at vi har haft sådan en tør periode ;( og efter de sidste par regn år er det da utroligt at vi "skriger" efter regnvand !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er ikke nemme at stille tilfredse - I know! Til gengæld nyder jeg i den grad, at det er sol og sommer i Danmark - det er bedre end konstant 2017regn!

      Slet