torsdag den 11. juli 2019

Den fine frøken


Tidligere på året var jeg så heldig at vinde en konkurrence på Instagram, hvor der var en pakke frø til en lille skærehave på spil. De fleste af frøene blev sået direkte i jorden, der var bl.a. kornblomster i flere farver, jomfru i det grønne og morgenfruer. Og så var der 2 poser med frøkenhat, som blev forspiret, senere priklet, passet og plejet og ellers plantet ud i havens bede.


Nu er de begyndt at springe ud i de skønneste farver. Jeg har før med begejstring haft frøkenhat i haven, men kun den limefarvede Envy. Den har jeg også i år, den er god i det hvide bed. Nu er der kommet farve på drengen, skal jeg love for!


De kommer i forskellige variationer fra den enkle til den mere fyldte. Her i rød/lime.


Her er én i udspring med rullede kronblade og den røde midte. Det er jo et helt kunstværk!


En af de helt enkle.


Og en med et strejf af fersken sammen med pink - se lige de fine gule støvdragere.


Lige for en god ordens skyld, den fine Envy, som er limegrøn.

Det er jo oplagt at binde buketter fra skærehaven, og så har man brug for lidt fyld. Her kan jeg anbefale at lade persillen gå i stok i sit andet år. Det giver de smukkeste skærmblomster, som er geniale i buketter.


Når frøkenhat og persilleblomster bliver suppleret op med de mørke kornblomster og samlet i en buket, kan det komme til at se sådan her ud:


Når vi snakker sommerblomster i skærehaven handler det om at klippe og plukke, for jo mere man gør det, jo flere blomster kommer der. Frøkenhat vil buske sig, når man har taget den første stilk - og så kommer der for alvor gang i blomstringen.


Så det er bare med at plukke løs, selvom man måske ikke helt kan nænne det. Det lønner sig!

6 kommentarer:

  1. Fine blomster og fin buket, du har lavet. Jeg får ikke sået noget, men plukker heller ikke så meget ind, jeg går jo mest ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Men du har så meget andet i din have! Jeg plukker heller ikke voldsomt ind, jeg har svært ved at nænne det, og så bliver det mest til at give væk. Men der er skærehaven genial, for der skal man plukke!

      Slet
  2. Ja zennia er bare en skønhed. Ved en smutter er det en type med små blomster jeg har fået i år. men de er nu osse søde. Min persille får nu osse altid lov at sætte blomster og frø. Dels er insekterne vilde med blomsterne og dels kan jeg være heldig at persillen sår sig selv året efter, og de spirer flot så. Det er altid dejlig at kunne plukke en flot buket til at forære væk, men jeg sætter nu osse altid i mine vaser.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bare rigtig fine og nemme at arbejde med - man har meget glæde af bare en enkelt pose frø.

      Slet
  3. Hvor er det smukt. Og hvilken belønning for såning, prikleri osv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så gider man godt, ikke? Faktisk kan jeg godt lide at prikle mm., men selv jeg kan få nok, så måske skal jeg forsøge mig med en soilblocker næste år? Hmm, det må overvejes.

      Slet