torsdag den 9. juni 2016

Nye og gamle bekendtskaber




Denne fine staudetidsel - Cirsium rivulare 'Atropurpureum'. er ny i min have. Det er bestemt et godt bekendtskab her i det nye staudebed. Farven er dyb og fyldig, og selvom den er høj, står den uden støtte.

'Jacques Cartier' - en yndig buskrose og også ny hos mig. Den er også placeret i det nye staudebed - og den forventer jeg mig meget af - den er i al fald begyndt rigtig smukt!


I efteråret satte jeg også en del alliumløg i det nye staudebed. Den hvide øverst - 'Graceful' - skulle blive 70 cm høj, men det er den godt nok slet ikke - men den er en fin lille én, som senere skal holde flyttedag til det hvide bed, hvor den passer lidt bedre. Den lille lyserøde - 'Unifolium' - derimod får lov at blive, hvor den er - den er yndig!

En gammel bekendt er mit gamle staudebed, som netop nu domineres af de blå farver med lyserøde kontraster fra alunrod.

For enden af det gamle staudebed står en gammel rose, som ser lidt sølle ud. Den er egentlig ikke særlig sund, men den får lov at blive, for når den blomstrer, er det med disse smukke blomster, som dufter helt vidunderligt.

I den anden ende af haven blomstrer også min gamle buskrose, som dukkede op i noget buskads, da vi ryddede det for nogen år siden. Den fik lov at blive, selvom den dengang bare var en lille tynd pind. Det har jeg ikke fortrudt. Den er blevet en stor busk med en overdådig blomstring - roserne er små og fyldte, og de har en fantastisk duft. Desværre har løvet en tendens til at se ret kedeligt ud - især efter blomstring, men sidste år opdagede jeg, at hvis jeg beheadede blomsterne i takt med, at de afblomstrede, holdt løvet sig også pænere. Så det er bare med at være over den!

14 kommentarer:

  1. Det ligner en engelsk rose på andet sidste billede, og med en dejlig duft kan det meget nemt tænkes. Jeg kan se, at du også er plaget af gåsebiller, som laver huller i roserne, det er så irriterende.
    Din Jacques Cartier ser fin ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gåsebillerne kan hurtig tage glansen af sct Gertrud - det er ret ærgerligt! Mine Jacques Cartier er ikke ret store endnu, men de har dog en del knopper, som jeg glæder mig til at følge.

      Slet
  2. Jeg må se at få købt en ny af den tidsel på det første billede...min er forsvundet i løbet af vinteren...den er bare så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg så den hos Claus Dalby sidste år og bestilte den fluks - jeg skal have arbejdet med, hvilke naboplanter den skal have - lige nu er det ikke optimalt.

      Slet
  3. Holder meget af stauder der kan stå selv. Har en der minder om din tidsel. Skønne roser:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, stauder der kan selv, er absolut at foretrække!

      Slet
  4. Der ser altså bare skønt ud i din have, jeg elsker når det hele ser så frodigt ud.
    Den sidste Rose du viser minder meget om en hvid Jacque Cartier, men jeg er ikke helt sikker.
    Rigtig god weekend til dig.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Linda - i år synes jeg, der er alt for meget bar jord i min bede, men jeg må jo mane mig selv til tålmodighed, for stauderne skal jo lige vokse til!

      Slet
  5. Den staudetidsel skal jeg have i mit præriebed! Den skulle efter sigende være ret tørketålende OG kunne tåle lidt sidevind!
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med sidevind tror jeg på, for min står yderst i haven mod vest og har kun en nyplantet pind af en hæk som læ - og den står lige så rank og strunk som en tinsoldat!

      Slet
  6. Flotte staudetidsler, virkeligt et dejligt billede :)
    Du skal nok blive glad for Jaques Cartier, de er meget stabile, men ikke altid så glade i en våd sommer - det får vi nok forhåbentlig heller ikke i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt med Jaques Cartier - jeg har ikke megen erfaring med roser, men ih hvor er den da smuk! Og det er staudetidslen også - den er jeg også glad for!

      Slet
  7. Ja den staudetidsel er utrolig flot. Hvor bliver den Åse? Den har en utrolig flot farve.
    Dine Allium er flotte, selv om den ene ikke er blevet så høj som beskrevet. jeg tror at det er en af de løg jeg skal have til efteråret.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine staudetidsler er 150 cm høje nu. Jeg så dem hos Claus Dalby sidste sommer, og da tror jeg, de var endnu højere. Jeg synes også, de små allium er fine - selvom de store kugleallium er konge!

      Slet