torsdag den 23. juli 2015

På blog-have-besøg

I går var jeg heldig at få lov til at besøge Vivi fra bloggen 'Mit grønne univers' og hendes have. Jeg har fulgt bloggen i ca. 2 år og fulgt med i det store arbejde, som Vivi og HJ har lagt i haven. Hvordan de er startet fra næsten bar mark til der, hvor de er i dag. Og jeg er fuld af beundring for det, de har nået!
Det har været en stor og spændende oplevelse at følges med Vivi rundt i de forskellige haverum og høre om tanker og planer for haven, samt at opleve hvordan de nye hække skaber rum og linjer.

Jeg fik ikke taget så mange billeder, men her kommer et par stykker fra især den frodige køkkenhave med de mange skønne blomster.

Her et kig igennem køkkenhaven med drivhuset og store mængder blomster

Rækkerne af køkkenurter flankeret af de gule tagetes, dernæst flammebedet og bagerst skovhaven
 
Studenternelliker så store som tallerkner i de skønneste farver

Et kig på tværs af køkkenhaven ned mod det hvide bed

 Kombinationen af grøntsager og sommerblomster var smuk - her frøkenhat
 
Det hvide bed, inde mellem træerne løber skovstien - endnu et vellykket element i haven
 
 
Den ene ende af Vivis geniale planteskolebede, hvor hun opbevarer alt det, som endnu ikke har fundet en blivende plads.
For enden af de bede står de stedsegrønne dekorativt og danner skillerum til et andet haverum.

Vivi delte gavmildt ud af sine blomster fra planteskolebedene - så jeg fik en masse med hjem!
 
Jeg kan ikke huske, hvad det var for nogen - men der var ingen gule! Den ene geranie blev plantet i mit ny-udvidede bed og irisen kom med det samme i det gamle staudebed. For at få plads til resten måtte jeg udvide mit eget lille, bitte planteskolebed! Så nu er de kommet på lager.
 
Tusinde tak, fordi jeg måtte se din dejlige have, Vivi - jeg glæder mig rigtig meget til fortsat at følge med i havens udvikling!


11 kommentarer:

  1. Ja, det er imponerende, hvad de har nået på så kort tid. Sjovt at se haven fra lidt andre vinkler end sædvanligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man må tage hatten af for arbejdsomheden og overblikket - og det ser rigtig godt ud!

      Slet
  2. Det er virkelig et hestearbejde Vivi og husbond gennemfører, men resultatet taler da også for sig selv. Det skal nok blive en meget seværdig have, især når den allerede nu har så meget struktur og fylde. Mon ikke også vi kommer til at se en del til Vivi´s evner som "brolægger" i fremtiden.
    Tak for kigget igennem en anden linse.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og nu glæder jeg mig endnu mere til at følge med hos Vivi, for hun og gemalen er bestemt ikke færdige med de gode ideer - vi har meget i vente!

      Slet
  3. Er også imponeret og inspireret af Vivi, og det store arbejde der lægges for dagen. 1000 tak for dejlige og frodige billeder derfra:-))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo det blogverdenen kan: imponere og inspirere! Og så er det ekstra skønt at se hele herligheden IRL - det var en god oplevelse, hvor jeg lærte en masse!

      Slet
  4. Godaften Frede.Det er altid dejligt at komme ud og opleve andre haver.......................og Vivis have er bare en af de gode.
    Skønne billeder du viser.........................og sikke en masse dejlige blomster der er i køkkenhaven.
    Og havemennesker er altid gavmilde med at give planter væk til ligestillede.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også vild med de mange blomster i køkkenhaven - så nu går jeg og overvejer, hvor jeg kan lave mig et sommerblomtbed næste år...

      Slet
  5. Tak for besøget, det var hyggeligt :-) Det er altid dejligt, at vise sin have frem til en der er interesseret.
    Spændende at se dine billeder, og læse om hvordan du oplevede min have.
    Den lyserøde staude i planteskolebedet du spurgte om navnet på er en katost, og den med de store blade i skovbedet er en nøkketunge - utroligt som nogle plantenavne pludselig kan blive væk, men godt de dukker op igen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Katost og nøkketunge er noteret - tak for det! Det var meget spændende at se din have, jeg var helt flov bagefter over at have taget så meget af din tid - håber, du nåede, hvad du ellers skulle den dag. Men man bliver så opslugt af alle herlighederne...

      Slet
    2. Du skal bestemt ikke være flov!!!
      Jeg havde ikke andre planer for resten af den aften, og dejligt du havde lyst til at opholde dig i min have mere end ½ time. Jeg kan jo også vise og fortælle i timevis, hvis nogen gider lytte ;-)

      Slet